Het Dynamic Spiraal wat kunnen we daar van leren?
Het Spiraal Dynamics model.
Ik heb me altijd verwonderd over hoe mensen denken. Hoe kan het dat sommige mensen die hetzelfde zien gebeuren als jij, totaal anders over de situatie kunnen denken? Dus niet WAT iemand denkt, maar WAAROM iemand zo denkt en waarom iemand het niet van een andere kant kan bekijken.
Ik denk even aan het schoolsysteem, maar het is te plakken op elk meningsverschil. Ik kreeg een mooi artikel toegestuurd van een vriendin van mij. Het ging over het Spiraal Dynamics model. Het is een model gebaseerd op het werk van Clare W. Graves, een professor in de psychologie en uitgewerkt door twee studenten van hem. Dat model beschrijft hoe ieder persoon in een bepaald bewustzijnenniveau zit.
Het is geen waardeoordeel van waar iemand zit, dus niet goed of beter. Eerder gewoon een constatering. De hele wereld is bewust of onbewust aan het shiften in bewustzijn. De "tante Corrie" situatie waar we allemaal in zitten, maakt dat het sneller gaat dan de jaren daarvoor.
Welke niveaus zijn er?
Niveau 1: Beige - IK: Dit is het overlevingssysteem. Je communiceert niet of nauwelijks, en als je communiceert is het gebaseerd op eten, drinken, onderdak en seks.
Niveau 2: Paars - WIJ: Dit is het waardesysteem van samen veilig en geborgen voelen. Hier is een stamlid bereid om zichzelf op te offeren. Het is in dit niveau dus belangrijk dat je bij een groep behoort. Er is een stamhoofd en tegenspraak van dit stamhoofd wordt niet geduld.
Niveau 3: Rood - IK: Mensen in dit waardesysteem kennen de machtsverhoudingen en handelen er naar. Er is 1 leider aan de top en alle verhoudingen die er zijn zijn gebaseerd op macht. Af en toe vind er een nieuwe ordening in de macrostructuur plaats. Communicatie is er alleen van bovenaf naar onderen en je moet doen wat je er gezegd wordt. Iedereen is onderdeel van een machine.
Niveau 4: Blauw - WIJ: Dit niveau staat voor orde, autoriteit en structuur. Het opvolgen van regels. Het opofferen in het heden voor uitgestelde beloning later.
Niveau 5: Oranje - IK: Dit niveau staat voor succes. Samenwerken kan alleen als het wat oplevert voor het individu. Communiceren kan alle kanten op en is ook geen probleem als het maar wat oplevert. Communiceren gaat ook makkelijker als het een gezamenlijk doel betreft.
Niveau 6: Groen - WIJ: Dit niveau staat voor gemeenschap. Het samen willen doen zonder een rangorde. Het relativeren, want iedereen heeft zijn eigen waarheid. Persoonlijke ontwikkeling is belangrijk. Communiceren gebeurt in alle richtingen. Deze gesprekken gaan over gevoeligheden, emoties en behoeften van anderen.
Niveau 7: Geel - IK: Hier is alles met elkaar verbonden door een systeem, en de mens speelt daar een actieve rol in. Werkt het systeem niet, dan moet het worden aangepast. Alleen door goed samen te werken, neem je goede beslissingen. Communicatie gaat niet over status of rangorde, maar over de juiste informatie op de juiste plaats te krijgen.
Niveau 8: Turquoise - WIJ: Dit is het meest ingewikkelde niveau. De holistische wereld. De wereld wordt bekeken als een interactief verbonden systeem. Alles heeft met elkaar te maken. Er wordt uitgegaan van het vertrouwen in de mens en dat de mens gaat voor een betere wereld. De energie gaat naar 'go with the flow'. Dit geeft inspiratie. Hierdoor verspreiden ideeën zich snel. Communicatie gaat over het algemeen belang en de waarde van het verbonden systeem. Daarbij is elke stem van waarde!
Dit waren alle niveaus beschreven en alle kleuren. Wil je meer weten over deze spiraal?
Check:
Maar wat ik hier dus van leerde!
Je kunt niet iemand in niveau 1 dwingen om het te gaan zien als een niveau 5 persoon die ziet.
Om mensen te helpen, moet je ze benaderen in hun eigen niveau. Kan je ze inzichten bieden uit een niveau wat erboven ligt (niveau 2). En kunnen ze nieuwe ideeën toevoegen, zonder de oude los te laten. Tot ze toe zijn aan het leven in de volgende kleur.
Ga je ze benaderen vanuit een niveau dat veel hoger ligt, dan raakt je ze kwijt. Andersom kan het ook niet. Je kunt personen niet dwingen om dingen te zien die voor hen niet logisch zijn. Je kunt wel functioneren in een lagere kleur als je een gezonde gebalanceerde geest hebt.
En dan nu even naar het onderwijs: Stel dat onze nieuwe generatie kinderen, daar waar wij nu mee aan het werk zijn, een generatie is die grotendeels groen, geel of turquoise denkende kinderen zijn?
De nieuwetijdskinderen… Een generatie die op een hele andere manier denkt, werkt of doet dan waar het schoolsysteem in functioneert (blauw). Dan komen er bij mij super veel vragen omhoog.
- Kunnen wij verwachten dat kinderen in hun kracht staan als alleen het blauwe spectrum geboden wordt?
- Zou het kunnen zijn dat de oorsprong van “mentale klachten” zoals add/adhd etc. ligt bij het dwingen van kinderen in een kleur die niet bij hun past? Of het verwerken van een omgeving in kleur die niet bij ze past?
- Kan een docent die zelf in een blauwe of lagere kleur zit wel kinderen begeleiden die in een “hogere” kleur zitten?
- Als er volgens het model wel gefunctioneerd kan worden in een lager model als je een goede geestelijke balans hebt. Is het dan de verwachting van kinderen dat zij een goede geestelijke balans hebben? En wie zorgt voor die balans? Enz. Enz. Maar ook andersom!
- Kan een kind dat uit een beige omgeving komt (niveau 1) verwachten dat het goed functioneert in blauw (niveau 5)? Vroeger, toen het schoolsysteem werd gestart, werkte dit prima. Iedereen stond ongeveer hetzelfde in het leven.
Nu we collectief aan het groeien zijn, is het goed om na te denken over deze dingen en te brainstormen.
Mooie tijd, man!
Reacties